Informacja dla jednostek składających sprawozdania z obszaru statystyki Rynku Pracy
Szanowni Państwo
Ze względu na sytuację epidemiczną w kraju, mającą wpływ także na Państwa działalność, zwracamy się z uprzejmą prośbą o udzielenie dodatkowych wyjaśnień względem zaistniałych zmian w Państwa jednostce. Prosimy o wprowadzenie w polu „Uwagi” na sprawozdaniach statystycznych, informacji, czy na ewentualnie zaistniałe zmiany w liczbie osób pracujących, przeciętnym zatrudnieniu, czasie pracy bądź wynagrodzeniu miała wpływ pandemia wirusa SARS-CoV-2 („koronawirusa”), a jeżeli tak, to czy wynikają one ze zjawisk takich jak zmniejszenie wymiarów etatów, obniżenia wynagrodzeń, zwolnienia pracowników, zawieszenia działalności czy innych. Będziemy wdzięczni za wszelkie informacje, które pozwolą nam na dokładniejszą analizę danych z rynku pracy.
Klasyfikacja czasu pracy dla nowych sytuacji pojawiających się w stanie epidemii:
- okres pracy zdalnej - powinien być zaliczany do czasu przepracowanego,
- okres przebywania na zasiłku opiekuńczym - powinien być zaliczany do czasu nieprzepracowanego,
- okres pozostawania pracowników do dyspozycji pracodawcy w domu oraz dyżury w normalnych godzinach pracy, za które pracownicy otrzymują wynagrodzenie – powinny być zaliczane do czasu przepracowanego,
- okres zawieszenia działalności jednostki sprawozdawczej na czas epidemii i całkowite zaprzestanie działań wszystkich pracowników – powinien być zaliczany do czasu nieprzepracowanego.
Dopłaty rządowe do wynagrodzeń pracowników (w sytuacji epidemicznej)
Należy ujmować pełne wynagrodzenie pracownika z dopłatą rządową. Wynagrodzenia obejmują wypłaty pieniężne wypłacane pracownikom lub innym osobom fizycznym, stanowiące wydatki ponoszone przez pracodawców na opłacenie wykonywanej pracy (z wyjątkami opisanymi w zeszycie metodologicznym „Statystyka rynku pracy i wynagrodzeń” https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/zasady-metodyczne-rocznik-pracy/zeszyt-metodologiczny-statystyka-rynku-pracy-i-wynagrodzen,1,2.html), niezależnie od źródeł ich finansowania (ze środków własnych lub refundowanych).
Jednostki, które zostały zwolnione ze składek w trybie art. 31zo ust. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, powinny w sprawozdaniach wykazywać pełne składki na ubezpieczenie, tak jak miało to miejsce do tej pory – niezależnie od korzystania przez jednostkę z tarczy antykryzysowej.
Pomoc adresowana jest do płatnika składek i to jest zwolnienie z nieopłaconych składek. Płatnik potrąca wartość składek (opłacanych za pracownika) z wynagrodzenia ubezpieczonego, tak jak robił to do tej pory. Nie przekazuje jednak tych kwot do ZUS, ponieważ jest zwolniony z całości składek. Poprzez zwolnienie ze składek ubezpieczony nic nie traci, ponieważ składki zostaną sfinansowane w całości z budżetu państwa. W przypadku pracownika wszystkie zwolnione składki traktowane są tak, jakby zostały opłacone i pracownik zachowuje prawo do wszystkich świadczeń i ma ciągłość ubezpieczenia. Dlatego też zwolnienie ze składek nie powinno mieć wpływu na sytuację ubezpieczonego i na jego wynagrodzenie.