Jednym z podstawowych zadań statystyki publicznej, o których stanowi ustawa, jest zbieranie i gromadzenie danych statystycznych:
- od i o podmiotach gospodarki narodowej i ich działalności
- od i o osobach fizycznych dotyczących ich życia i sytuacji
ze wszystkich dostępnych źródeł, określonych szczegółowo w programie badań statystycznych statystyki publicznej albo w odrębnych ustawach m.in.:
- z badań pełnych, spisów powszechnych,
- z badań prowadzonych metodami reprezentacyjnymi,
- ze źródeł administracyjnych.
Program badań statystycznych statystyki publicznej jest to wykaz ustalający zakres tematyczny, przedmiotowy i podmiotowy badań statystycznych oraz związane z nim obowiązki.
Stosowane techniki przekazywania danych statystycznych:
- od respondentów/sprawozdawców:
- Internet (Portal Sprawozdawczy, poczta elektroniczna),
- bezpośrednio (z wykorzystaniem formularza papierowego lub CAPI - wywiad rejestrowany na przenośnym urządzeniu elektronicznym),
- telefonicznie (tradycyjny lub CATI - wywiad telefoniczny wspomagany programem komputerowym),
- z systemów informacyjnych administracji publicznej.
Z wykorzystaniem Internetu pozyskiwane są dane z:
- badań ankietowych rolniczych i społecznych,
- badań z zakresu rynku pracy (Portal Sprawozdawczy).
Techniki bezpośrednie są stosowane w przypadku:
- badań ankietowych rolniczych i społecznych.
Telefonicznie pozyskiwane są dane w ramach:
- badań ankietowych rolniczych i społecznych.
Statystyka publiczna od wielu lat podejmuje działania dotyczące pozyskiwania danych z systemów informacyjnych administracji publicznej, m.in.:
- Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
- Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego,
- Narodowego Funduszu Zdrowia,
- Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
- Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii,
- Państwowej Inspekcji Pracy,
- Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
- Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- Ministerstwa Finansów,
- Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji,
- Ministerstwa Obrony Narodowej,
- Powiatowych Urzędów Pracy,
- Urzędów Marszałkowskich,
- Starostw Powiatowych,
- Urzędów Gmin.
Pozyskane w ten sposób dane pozwalają na ograniczenie pracochłonności i kosztów realizacji obowiązków sprawozdawczych zarówno dla respondentów i sprawozdawców, jak i statystyki publicznej.